Sex, løgne og revolution - et interview med en radikal feminist

Den feministiske blogger Laurie Penny sætter fokus på det sexistiske backlash, der idag finder sted. Hendes vision er feminisme som samfundsforandrende kraft.

  • Vi skal ikke kun plædere for vigtigheden af kvinders selvstændige indkomst, men også for at de får mulighed for at udfolde deres ønsker og potentialer.  Neoliberalismen prøver at bilde os ind, at hele vores identitet skal kredse om lønarbejdet. Jeg mener, at den menneskelige identitet er langt mere mangfoldig. Derfor må vi også tale om feminisme på en langt mere omfattende måde ...”  

_____________________________________

Laurie Penny (29 år) er eksponent for den yngre generation af rebelske feminister, især i Storbritannien og Tyskland.  Hendes blog ”Penny Red” blev i 2010 nomineret til "George Orwell Prisen" for hendes modige og fornyende politiske analyser og statements. Hendes nyeste bog ”Unspeakable things. Sex, lies and revolution” er udkommet på tysk med titlen "Unsagbare Dinge. Sex, Lügen und Revolution" på den libertære Nautilus Verlag.

   ______________

INTERVIEW

  • I din nye bog går du i kødet på mainstream-feminismen. Hvad mener du med det begreb og hvad er dine hovedkritikpunkter?

Laurie Penny: Der findes idag mange forskellige former for feminisme. Mainstream er dem, som medierne skriver mest om og som derfor får mest opmærksomhed af de politiske eliter.

- Mainstream er idéerne fra feminister, der hovedsagligt taler om hvide kvinder, om rige kvinder, om business kvinder, om heteroseksuelle og cisgender-kvinder. Deres problemer tæller naturligvis også, men de repræsenterer ikke alle kvinders erfaringer. Jeg er fortaler for en feminisme, der er langt mere intersektional – det vil sige ind- drager mange flere slags kvinder.  

  • Du stiller også spørgsmålstegn ved karrierekvinden som feministisk forbillede...

Laurie Penny: Det er ikke sådan, at jeg anklager kvinder som laver karriere. Det jeg finder suspekt, er en feminisme, som først og fremmest er orienteret mod spørgs- målet om, hvordan man kan skabe en bedre ’work-life’  balance for kvinder på toppen af hierarkiet i den økonomiske og politiske samfundsstruktur. ( ... )

- Jeg synes, det er på tide at spørge, om ikke der findes andre livsmåder, som vi skulle tage at kæmpe for. Vi skal ikke kun plædere for vigtigheden af kvinders selv- stændige indkomst, men også for at de får mulighed for at udfolde deres ønsker og potentialer.

- Neoliberalismen prøver at bilde os ind, at hele vores identitet skal kredse om løn- arbejdet. Jeg mener, at den menneskelige identitet er langt mere mangfoldig. Derfor må vi også tale om feminisme på en langt mere omfattende måde. 

  • Du skriver også, at reglerne for social adfærd er en tvangsjakke for såvel kvinder som mænd. Men at den meget mere snæver for kvinder...

Laurie Penny: De mennesker, samfundet opfatter som kvinder, må arbejde meget mere end mænd for at blive accepteret. Uanset om det drejer sig om skønheds- arbejde eller følelsesarbejde. Kvinder forventes at opføre sig venligt og at være præsentable og velplejede, at sørge for menneskene hjemme såvel som på arbejds-pladsen.

- Det kræver permanent arbejde på enhver lille del af den kvindelige eksistens. Kvinder går meget op i, hvordan andre ser dem. Det fører til, at kvinder konstant kritiserer sig selv.

- Ikke fordi jeg tror, at mænd ikke gør sig tanker om deres udseende. Men det kan ikke sammenlignes. Det kan da godt være, at en mand synes om Daniel Craig (engelsk skuespiller, aut.info), men selv om han ikke ser ud som Daniel Craig får han det ikke dårligt af den grund – og han konfronteres ikke hver dag med billeder af Daniel Craig på alle de produkter, han køber.

  • Hvordan kan det være, at kvinders udseende stadig er så vigtigt et tema - så mange år efter den nyere kvindebevægelses gennembrud ?

Laurie Penny: Hvis man kontrollerer kvinders udseende og foreskriver regler for, hvordan kvinder bør se ud, giver det mulighed for at kontrollere kvinders liv. Der gælder både i Vesten og i Afghanistan. I lande med et religionspoliti er det meget

åbenlyst. I sådanne lande er der folk, som går rundt og siger : ”Tag din læbestift af !” og ”Sæt dit tørklæde ordentligt !” Mine veninder fra Mellemøsten har fortalt mig om den daglige kamp med den slags ting.

- I vores del af verden sker det hele mere subtilt. Her er problematikken snarere, at dit udseende danner grundlag for, hvordan du bliver behandlet af andre. Hvis du ikke ser velplejet og smuk ud, er der ikke nogen som hetzer politiet på dig, men du får sandsynligvis ikke det job, du ønsker dig og du finder heller ikke en attraktiv partner. Kvinder presses til at bruge masser af penge på deres udseende. Kvinder bruger en langt større andel af deres indtægt på deres udseende, end mænd gør. Uanset hvilken klasse de tilhører. ( ... ) 

  • Et sted i din nye bog skriver du, at kvinders største synd er ’sult’. Hvorfor er det i neoliberalismens tidsalder så vigtigt, at kvinder er tynde?

Laurie Penny: Det drejer sig ikke kun om en slank krop. Når jeg taler om sult, mener jeg al slags sult: Sult efter mad, sult efter sex, sult efter magt, efter penge, efter kærlighed, efter opmærksomhed, efter hengivelse... Det er altsammen ting, som kvinder skal producere til andre.

- Kvinder konsumerer ikke mad, de laver den. Kvinder kræver ikke sex, de ER sex.

Kvinder har ikke brug for kærlighed, de giver kærlighed. Kvinder der udtrykker begær og længsel møder ofte misbilligelse fra omgivelserne. Det er noget, vi lærer i en ganske ung alder: ”Tag ikke det sidste stykke kage!”, ”Vær ikke for amibitiøs!”, ”Lad være med at kneppe med hvem som helst, ellers er du en luder!”  Det er på tide at stille spørgmålstegn ved alle disse budskaber.

________________

”I parforholds relationer føler de fleste mænd sig truet af stærke og ærgerrige kvinder”

  • Hvorfor er kvinders begær så farlig for mænd?

Laurie Penny: Fordi mænd ønsker at fastholde kontrollen over kvinder. Det er vigtigt, for at samfundet kan blive ved med at være, som det er. Status quo er simpelthen utrolig sexistisk. Godt nok er der ingen love, som siger, at kvinder skal forholde sig passive – men der er et voldsomt kulturelt pres. Vi trues ikke med fængsel, hvis vi ikke holder os til reglerne, men vi trues med mangel på kærlighed.

- Frygten for at blive alene uden venner og uden partner er et magtfuldt instrument til social kontrol. I modsætning til kvinder har mænd mange flere muligheder for at udvikle deres egen personlighed og gå deres egne veje. Kvinders udtryksmuligheder langt mere restriktive og trange. Og derudover: I parforholds relationer føler de fleste mænd sig truet af stærke og ærgerrige kvinder.   

  • Du betragter den romantiske kærlighed som en trosretning, for hvilken det gælder, hvad Marx har sagt om religion: Det er opium for folket. Hvorfor klamrer så mange mennesker sig til den model, selvom den gør dem ulykkelige?

Laurie Penny: Det er vigtigt at se nærmere på, hvad Marx har sagt om religion. Marx mente ikke kun, at mennesker blev afhængige. Da Marx skrev det, var opium også et middel mennesker brugte for at lindre deres smerte – ligesom heroin er det idag. Mennesker tager det stof, fordi de søger en udvej.  Romantisk kærlighed er ikke kun et spørgsmål om afhængighed. Den tilbyder mennesker et tilflugtssted – hinsides stress og det moderne livs mange trængsler. 

- Den romatiske kærlighed skal bringe orden i dit liv, og hvis den ikke gør det, søger du en ny partner. Særligt kvinder der søger romantisk kærlighed med en mand, trænes til dette i en ung alder. De har det hele tiden i baghovedet: Du er en fiasko, hvis du ikke finder den rigtige partner.

- Jeg er selv en stor romantiker, jeg synes at alle slags kærlighed – også den romantiske – kan være vidunderlig, men når det bliver en pligt, når du tvinges til at søge efter den perfekte partner, fordi dit liv ellers vil være en katastrofe – så bliver det til undertrykkelse.  

Derudover: Den romantiske kærlighed fastholdes så indædt, fordi der er økonomiske intereser forbundet med det. Man kan benytte længslen efter den romantiske kærlig- hed til at få mennesker til at leve i små private husholdninger, der viderefører de traditionelle ejendomsforhold og organiserer børnepasningen helt traditionelt.

- Idag har den romantiske kærligheds kult erstattet kristendommen i en lang række lande. Jeg siger ikke, at det altid er forkert, men at vi må stille spørgsmålstegn ved det, ligesom ved enhver religion.

______________________________

”Selv i venstreorienterede kredse er det et udbredt fænomen, at mænd søger en kvindelig partner, der fungerer som statussymbol”  

 

  • Du beskriver, hvorledes også progressive mænd benytter romantisk kærlighed til at tvinge kvinder ind i en genderkonform adfærd. Hvordan forklarer du det ?

Laurie Penny: Jeg tror ikke, at enhver mand, der opfører sig sexistisk, bevidst ønsker at undertrykke kvinder. Men som jeg sagde før: Truslen om at blive alene er et utroligt mægtigt magtinstrument. I vores kultur socialiseres mænd til at mene, at de har brug for en ganske bestemt type kvindelig partner for at få deres status som mand bekræftet.

- Selv i venstreorienterede kredse er det et udbredt fænomen, at mænd søger en kvindelig partner, der fungerer som statussymbol. Jeg ser mange kvinder, især unge kvinder, der gør alt for at være denne perfekte partner, et kærlighedsobjekt.

- Vi taler om kvinder som sexobjekter, men ikke om kvinder som kærlighedsobjekter. Jeg mener, det er mindst lige så vigtigt. Man har på den ene side forestillingen om den ideelle sexy kvinde, men der findes også forestillingen om den ideelle kæreste, der gør sig selv til et kærlighedsobjekt.

- Mænd opmuntres til og forventer at blive elsket som den, de er . Kvinder derimod lærer, at det de er, ikke er nok. Som kvinde må du have alle disse andre egenskaber manden ønsker - og du kan ikke være den, du egentlig er, fordi manden føler sig truet af det.  

  • På trods heraf ytrer du i din bog håb om, at mænd opgiver deres sexistiske adfærd. Hvorfor skulle de det ?

Laurie Penny: Jeg mener, mænd kan profitere vældig meget af feminismen. De kan blive befriet for de kønsroller, samfundet presser ned over dem. De kan få lov til at udtrykke deres følelser . De kan få mulighed for at lave et andet slags arbejde, end det de plejer. En mand kan også være træt af altid at skulle være dominerende. Vold er en integreret del af mandlig identitet – jeg kender mange mænd, der simpelthen hader altid at skulle spille den hårde fyr, for at blive accepteret.

- Mange mænd ville blive glade for at blive befriet for den belastning. Mænd der synes, det er dejligt at være bløde og nyder fortrolighed med både mænd og kvinder. Det ville være vidunderligt.

Interviewet er oprindeligt offentliggjort i den tyske ugeavis "Jungle World",  juli 2016. Oversat og let forkortet af ikh./ autonom infoservice.

* Laurie Pennys blog ”Penny Red”

* Unspeakable things. Sex, lies and revolution  

 

 

  • Cheating, Climate, War & Democracy

Panellists: Naomi Klein, Author, This Changes Everything; Miroslav Volf, Christian theologian and author; Tariq Ali, British Pakistani author and political campaigner; Laurie Penny, Writer and journalist; and Tom Switzer, Host of Between the Lines.

_______________________________________________

_________________________________________

_________________________________

 

 

 

Se også artiklerne i rubrikken *FEMINISME hos autonom infoservice